NRD Начало
Събота, 19 Април 2025
Начало Калейдоскоп Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.
3245
Калейдоскоп

Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.

Седемте десетилетия от революционната 1848 г. Много словенски художници учат или живеят известен период във Виена, Грац или Долна Австрия. „Светът на цветовете“ поставя акцент върху основна характеристика на живописта в Словения около 1900 г.: интензивната работа с багрите.

| 04 Февруари 2025, 19:46 ч.
Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.
Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.
Снимка © Национална галерия на Словения

Изложбата „Светът в цветове. Словенска живопис 1848 – 1918“ беше открита в музея „Белведере“ във Виена.

Комедията на Боян Папазов „Муа у тупан“ е първата премиера за тази година на Варненск

Родопски драматичен театър (РДТ) „Николай Хайтов“ ще представи пиесата „Албена&

До 15 април се приемат номинации за присъждане на наградата „Стара Загора“ за 2025 го

Над 120 изпълнители от цялата страна ще събере осемнадесетото издание на Националния конкурс за м

„Стъпки във времето – поколения“ е заглавието на изложбата, в която се обединяв

Седемте десетилетия от революционната 1848 г. до разпадането на Австро-Унгария през 1918 г. са период на пробуждане в словенското изкуство и култура. В сътрудничество с Националната галерия на Словения „Белведере“ представя в тази изложба културно-политическите връзки между Виена и Любляна в края на XIX и началото на XX век.

Много словенски художници учат или живеят известен период във Виена, Грац или Долна Австрия. Изложби, колегиални мрежи и приятелски отношения ги вдъхновяват да развият независим художествен модернизъм.

„Светът на цветовете“ поставя акцент върху основна характеристика на живописта в Словения около 1900 г.: интензивната работа с багрите. Изследването на техния декоративен ефект, символиката, изразителната сила и техническото приложение рядко е толкова силно в центъра на художествено движения, колкото в словенската живопис от този период.

След живописеца Йозеф Томинк през втората половина на XIX век пробив правят Йозеф Петковшек и Ивана Кобилца. Около края на века групата на т.нар. словенски импресионисти около Рихард Якопич, Иван Грохар, Матия Яма и Матей Стернен става международноизвестна. Техният стил оказва влияние до 1918 г. върху словенското изкуство.

Експозицията обръща специално внимание върху творчеството и личността на Ивана Кобилца. Сред многото си колеги мъже, тя вероятно е най-успешната словенска художничка. След посещение на Императорската картинна галерия във виенския музей „Белведере“, Кобилца още като подрастваща решава да стане художничка.

Филмовият фестивал в Кан избра едно от най-известните лица на френското кино в с

Иглика Христова представя изложба, озаглавена „Наутилус“ океанът под микроскоп“

Изложбата „Алкохол и амбалаж“ на Историческия музей в Горна Оряховица гостува в Търго

Акордеонистът Исус Ангелов и режисьорката Симона Евстатиева получиха съответно наградата за "Поле

Върху емигрантската съдба и сложната връзка с родината е фокусът на новата песен на Мила Роберт &

Младата жена получава образованието си в Мюнхен, където се утвърждава като портретистка. Това е последвано от по-дълги престои във Виена, Мюнхен, Париж и Берлин. Ивана Кобилца има добри връзки в авангардните среди и скоро представя свои творби на международни изложби, включително 1888 г. във Виена, 1891 г. в Париж, а през 1897 г. е първата словенка на биеналето във Венеция. Макар че тъмната цветова палитра на ранните творби типичен за  Мюнхенската школа, стилът на рисуване на Кобилца се променя от 90-те години на XIX век. Художничката все повече открива живописта на открито и в атмосферата на естествената светлина, която все повече характеризира нейните картини.

Живописецът Антон Ажбе оказва влияние върху цяло поколение словенски художници. След обучение в академиите във Виена и Мюнхен, той основава през 1891 г. частно училище по живопис в Мюнхен по предложение на Фердо Весел и Рихард Якопич. То бързо се превръща в най-големия и най-престижния център за обучение в града. Пионери на модернизма като художниците Василий Кандински и Алексей Явленски учат при Ажбе. Тук е и групата около Рихард Якопич, Иван Грохар, Матия Яма и Матей Стернен. Ажбе включва в преподаването си най-новите подходи за анализ на формата и цвета. Неговото учение за т.нар. „кристализация на цветовете“ формира съществена основа за техника, при която се използват чисти цветове, нанасяни един до друг. Aжбе насърчава своите ученици  да рисуват спонтанно.

През 1900 и 1902 г. новооснованата Словенска асоциация за изкуство организира големи изложби на словенски  художници в Любляна. За първи път Рихард Якопич и най-близките му колеги представят творбите си пред широка публика. Реакциите са предпазливи - критиците наричат „чужди“ картините на модернизма. Въпреки това художниците продължават да работят необезпокоявано. Формалното осъществяване на субективното впечатление заема централно място. 

Изложбата в "Белведере" се фокусира по-специално върху връзката на словенските художници с Австрия и нейната столица. Многобройни документи от архива на "Белведере" хвърлят нова, диференцирана светлина върху културно-политическите връзки между Виена и Любляна.

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми
Рок групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми с продукцията си God Shaped Hole, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чар ...
Шон „Диди“ Кумс иска двумесечно отлагане на съдебния процес, който трябва да се състои на 5 май
Адвокатите на американския рапър и продуцент Шон „Диди“ Кумс поискаха от федерален съдия в Ню Йорк да отложи с два месеца делото му за трафик на хора с цел сексуална ек ...
Не излъчиха номинация за Голямата награда „Варна“ в областта на културата за 2024 г.
Номинациите за награда „Варна“ в областта на културата бяха одобрени от Постоянната комисия „Култура и духовно развитие“ към Общинския съвет (ОбС). Комисия ...
Хорът на Ваня Монева изнесе два концерта в Атина
Хорът на диригентката Ваня Монева, който носи нейното име, изнесе два концерта в Атина. „На Велика сряда Ваня Монева и момичетата от нейния хор плениха гръцката публика с кра ...
„Не затваряй очи“ се завръща в кината
„Не затваряй очи“ се завръща в кината в цялата страна на 18 април, съобщават от екипа на филма. По думите им решението идва в отговор на стотиците съобщения от зрители ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми
Рок групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми с продукцията си God Shaped Hole, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чар ...
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Мемориала на миньорския труд в Перник, съобщиха от пресцентъра на Община Перник. Експозицията е дело на Държавния кул ...
Кьолнската катедрала става по-екологична с ново осветление
Кьолнската катедрала ще заблести в нова, енергийно ефективна светлина от неделя вечерта, тъй като повече от 700 LED лампи ще заменят халогенните, които досега осветяваха архитектур ...
Новият филм "Междузвездни войни" с Райън Гослинг ще излезе през 2027 г.
Актьорът Райън Гослинг ще участва в нов филм от поредицата "Междузвездни войни", който ще излезе в киносалоните през май 2027 г., съобщиха Ройтерс и ДПА, позовавайки се на "Лукасфи ...
Спектакълът „Пиано на Луната“ отбелязва пет години от премиерата си
Спектакълът „Пиано на Луната“ по мотиви от Валери Петров отбелязва пет години от премиерата си. Юбилейното 46-о представление е на 23 април, съобщават от театър &bdquo ...
Тикер в 20:00 ч.
Рок групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми с продукция ...
Начало Калейдоскоп
3245
Калейдоскоп

Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.

Седемте десетилетия от революционната 1848 г. Много словенски художници учат или живеят известен период във Виена, Грац или Долна Австрия. „Светът на цветовете“ поставя акцент върху основна характеристика на живописта в Словения около 1900 г.: интензивната работа с багрите.

| 04 Февруари 2025, 19:46 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.
Виенският музей „Белведере“ представя словенска живопис от периода 1848 - 1918 г.
Снимка © Национална галерия на Словения

Изложбата „Светът в цветове. Словенска живопис 1848 – 1918“ беше открита в музея „Белведере“ във Виена.

Седемте десетилетия от революционната 1848 г. до разпадането на Австро-Унгария през 1918 г. са период на пробуждане в словенското изкуство и култура. В сътрудничество с Националната галерия на Словения „Белведере“ представя в тази изложба културно-политическите връзки между Виена и Любляна в края на XIX и началото на XX век.

Много словенски художници учат или живеят известен период във Виена, Грац или Долна Австрия. Изложби, колегиални мрежи и приятелски отношения ги вдъхновяват да развият независим художествен модернизъм.

„Светът на цветовете“ поставя акцент върху основна характеристика на живописта в Словения около 1900 г.: интензивната работа с багрите. Изследването на техния декоративен ефект, символиката, изразителната сила и техническото приложение рядко е толкова силно в центъра на художествено движения, колкото в словенската живопис от този период.

След живописеца Йозеф Томинк през втората половина на XIX век пробив правят Йозеф Петковшек и Ивана Кобилца. Около края на века групата на т.нар. словенски импресионисти около Рихард Якопич, Иван Грохар, Матия Яма и Матей Стернен става международноизвестна. Техният стил оказва влияние до 1918 г. върху словенското изкуство.

Експозицията обръща специално внимание върху творчеството и личността на Ивана Кобилца. Сред многото си колеги мъже, тя вероятно е най-успешната словенска художничка. След посещение на Императорската картинна галерия във виенския музей „Белведере“, Кобилца още като подрастваща решава да стане художничка.

Младата жена получава образованието си в Мюнхен, където се утвърждава като портретистка. Това е последвано от по-дълги престои във Виена, Мюнхен, Париж и Берлин. Ивана Кобилца има добри връзки в авангардните среди и скоро представя свои творби на международни изложби, включително 1888 г. във Виена, 1891 г. в Париж, а през 1897 г. е първата словенка на биеналето във Венеция. Макар че тъмната цветова палитра на ранните творби типичен за  Мюнхенската школа, стилът на рисуване на Кобилца се променя от 90-те години на XIX век. Художничката все повече открива живописта на открито и в атмосферата на естествената светлина, която все повече характеризира нейните картини.

Живописецът Антон Ажбе оказва влияние върху цяло поколение словенски художници. След обучение в академиите във Виена и Мюнхен, той основава през 1891 г. частно училище по живопис в Мюнхен по предложение на Фердо Весел и Рихард Якопич. То бързо се превръща в най-големия и най-престижния център за обучение в града. Пионери на модернизма като художниците Василий Кандински и Алексей Явленски учат при Ажбе. Тук е и групата около Рихард Якопич, Иван Грохар, Матия Яма и Матей Стернен. Ажбе включва в преподаването си най-новите подходи за анализ на формата и цвета. Неговото учение за т.нар. „кристализация на цветовете“ формира съществена основа за техника, при която се използват чисти цветове, нанасяни един до друг. Aжбе насърчава своите ученици  да рисуват спонтанно.

През 1900 и 1902 г. новооснованата Словенска асоциация за изкуство организира големи изложби на словенски  художници в Любляна. За първи път Рихард Якопич и най-близките му колеги представят творбите си пред широка публика. Реакциите са предпазливи - критиците наричат „чужди“ картините на модернизма. Въпреки това художниците продължават да работят необезпокоявано. Формалното осъществяване на субективното впечатление заема централно място. 

Изложбата в "Белведере" се фокусира по-специално върху връзката на словенските художници с Австрия и нейната столица. Многобройни документи от архива на "Белведере" хвърлят нова, диференцирана светлина върху културно-политическите връзки между Виена и Любляна.

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми
Шон „Диди“ Кумс иска двумесечно отлагане на съдебния процес, който трябва да се състои на 5 май
Не излъчиха номинация за Голямата награда „Варна“ в областта на културата за 2024 г.
Хорът на Ваня Монева изнесе два концерта в Атина
„Не затваряй очи“ се завръща в кината
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми
Авансцена
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Творчески отражения
Кьолнската катедрала става по-екологична с ново осветление
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.